Asiakasprofiilit
Miten sinä suhtaudut digitalisaatioon? Millaisia asiakkaita kohtaat ja millaisia digin käyttäjiä he ovat? Asiakasprofiilien avulla voit tarkastella, mistä asioista asiakkaan digiosaamisen ja ‑rohkeuden vahvistaminen kannattaa aloittaa ja mitkä ovat ensisijaisia asioita. Asiakasprofiilit on muodostettu keräämällä tietoa sosiaali- ja työllisyyspalveluiden asiakkailta sekä kartoittamalla heidän digitaitojaan.
Lataa tästä asiakasprofiilit ja ohjauksen teesit (pdf)
Sähköisten palvelujen ohjaustilanne
Suunnittelupohja sähköisten palveluiden ohjaustuokiolle. Hyödynnä apukysymyksiä, kun suunnittelet asiakkaiden ohjausta sähköisten palvelujen parissa.
Lataa tästä suunnittelupohja (pdf)
Tukena ohjaajalle: Keskeiset käsitteet digistä
Digisanasto on monesti hankalasti ymmärrettävää ja samoille asioille voi olla olemassa monta käsitettä. Miten selittäisit digitalisaation asiakkaillesi? Tutustu keskeisiin käsitteisiin tämän materiaalin avulla. Ota digiosaaminen puheeksi ja käy keskusteluja digistä niin yksilöohjaus- kuin pienryhmäohjaustilanteissa.
Digivalmennuksen tukimateriaali (Outokummun digivalmennus 2023)
Työnhakijoille toteutetun pienryhmämuotoisen digivalmennuksen sisällöt kootusti. Koottu yhteistyössä SoTyDigi- ja YTYÄ! ‑hankkeissa.
Lataa tästä tukimateriaali (pdf)
Palvelusafari digivalmennuksen keinona
Palvelusafarilla asiakas kokeilee tiettyä ohjaajan antamaa digipalvelua tai ‑sivustoa. Palvelusafari-menetelmää voi hyödyntää mm. digitaitojen kartoittamiseksi.