SoTyDigi ‑hankkeen opinnäytetöiden toimeksiannoilla haluttiin tutkia hankkeen tiedonkeruuta syvällisemmin asiakkaiden kokemuksia digitalisaatiosta, digipalveluista ja etäohjauksesta sekä kehittää asiakkaiden digitaitojen kartoittamista osana kuntouttavaa työtoimintaa.
Hankkeen toimeksiannosta valmistuneet opinnäytetyöt:
Parkkonen, Tarja ja Tolvanen, Jenni 2022. Asiakkaan ääni. Digitalisaation lisääntymisen vaikutukset asiakkaiden arjessa ja kuntouttavassa työtoiminnassa.
Karelia-ammattikorkeakoulu. Sosionomikoulutus. Opinnäytetyö. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726832
Opinnäytetyön tekijät tutkivat opinnäytetyössään kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden kokemuksia digitalisaatiosta ja etäohjauksesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa asiakasymmärrystä, miten digitalisaatio, digipalvelut ja etäohjaus näyttäytyvät asiakkaiden arjessa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä, ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Tutkimustuloksina nousi esiin, että suurimpana esteenä digitaalisten palvelujen käytössä on pelko, joka johtui luottamuksen puutteesta digitaalisia palveluja kohtaan ja epävarmuutena, että tekee itse jonkinlaisen virheen asioidessaan sähköisen kanavan kautta. Haastateltavilla oli suhteellisen hyvät digitaidot, mutta he olivat haluttomia käyttämään digipalveluja, joita eivät pitäneet itsensä kannalta hyödyllisinä. Myös etäohjaukseen haastateltavat suhtautuivat varovaisesti. He ajattelivat etäohjauksen vähentävän arjessa tapahtuvia kohtaamisia ja heikentävän heidän sosiaalisia suhteitaan. Etäohjaus ei myöskään tuntunut tuovan riittävästi rytmiä päivittäiseen arkeen.
Opinnäytetyön tekijät esittivät johtopäätöksissään tuen ja ohjauksen lisäämistä. Asiakkaat toivoivat kasvotusten tapahtuvaa digitukea yksilöohjauksena saadakseen digipalvelut enemmän osaksi omaa arkeaan. ”Kansalaisten ei voida vain olettaa osaavan käyttää jatkuvasti muuttuvia ja uudistuvia digitaalisia palveluja, mikäli heille ei anneta ohjausta niiden käyttämiseen”, toteavat opinnäytetyön tekijät. Mielekkääksi koettu kuntouttava työtoiminta olisi yksi luonteva paikka digituelle ja ‑ohjaukselle.
Parkkinen, Tuomo 2023. Digipaja – Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvien työttömien digiosaamisen kartoitus.
Karelia-ammattikorkeakoulu. Sosionomikoulutus. Opinnäytetyö. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421096
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa digiosaamista kartoittava toimintamalli kuntouttavaan työtoimintaan. Kartoituksen lisäksi mallin tavoitteena oli tukea ja kehittää kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden digitaitoja toiminnallisesti sekä niin, että dialogisuus olisi keskiössä. Tuotoksena syntyi kuusi digipajaa ja toiminnallinen toimintamalli digitaitojen kartoitukselle toimeksiantajana toimineelle Joensuun kaupungin valmennusyksikkö Taitamolle.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa haastattelujen, havainnoinnin ja digipajojen avulla luotiin toimintaympäristöön ja asiakasryhmälle soveltuva malli. Toimintaa arvioitiin osallistavan arvioinnin ja reflektoinnin avulla. Digitaitojen toiminnallisessa kartoituksessa nousi esiin, että osallistujat vähättelivät omia digitaitojaan. Negatiivinen oletus omista digitaidoista perustui usein sellaisten ohjelmien käytölle, joiden käyttämiseen osallistujilla ei ollut edes tarvetta. Opinnäytetyön tekijän mukaan: ”Oletus, että digiosaaminen tarkoittaa kaikkien laitteiden ja ohjelmien täydellistä osaamista, on hyvin haitallinen yhteiskunnalle.” Ja myös käyttäjille itselleen. ”Onkin tärkeää vahvistaa etenkin kuntouttavassa työtoiminnassa olevia, kuinka kaikkia vaadittavia taitoja ei tarvitse osata ennakkoon, vaan niitä kehitetään ajan saatossa.” Onkin tärkeää, että aidolla kohtaamisella, dialogisuudella ja positiivisella sekä kehittävällä palautteella, ohjaajat voivat vahvistaa osallistujien myönteistä suhtautumista ja motivaatiota.
Opinnäytetyössä kehitettyä toimintamallia voidaan käyttää eri organisaatioissa tukemaan asiakkaiden digitaitojen kehitystä sekä jatkokehittää useille eri asiakasryhmille sen muokattavuuden vuoksi.