Etusivu » Sosiaalialan opiskelijoiden tiedolla johtamisen osaaminen osana ammatillista työnkuvaa ja taitoa

Sosiaa­lialan opiske­li­joiden tiedolla johta­misen osaaminen osana ammatil­lista työnkuvaa ja taitoa

Aloitin tiedolla johta­misen lehtori Karelia-AMK:ssa viime joulukuun alussa. Osana SoTyDigi –hanketta lähdimme testaamaan tieto­joh­ta­misen opetusta sosio­no­mio­pis­ke­li­joille tammikuun 2022 alussa. Näiden kokemusten ja opiske­li­ja­pa­lautteen pohjalta olemme jatkaneet tieto­joh­ta­misen osaamisen edistä­mistä sosiaali- ja työlli­syy­sa­lalla ja kehit­tä­mistä edelleen Karelian jatkuvan oppimisen palve­luiden opinto­ko­ko­nai­suu­deksi.

Vaikka yksit­täisen kurssin näkökulma olikin aluksi haastava eri tavoin, opetuksen lähtö­kohta oli minulle jo ennen työn vastaa­not­ta­mista ollut selvä. Tavoit­teeni on tehdä tieto­joh­ta­mi­sesta jokaisen työnte­kijän perus­taito, eri aloilla. Tiedon, ja erityi­sesti erilaisen BI tiedon, lisään­ty­minen organi­saa­tioissa tuo mahdol­li­seksi myös sen, että organi­saa­tioiden eri tasoille sijoittuva henki­löstö perus­työn­te­ki­jästä johtoon voi hyödyntää sitä oman työnsä tukena.

Mitä tarkoittaa, että kaikki voivat hyödyntää tietoa omassa työssään? Miten esimer­kiksi sosio­nomit voivat sitä hyödyntää ja toisaalta, mikä heille on hyödyl­listä oman työnsä ja ammat­ti­tai­tonsa kannalta?

Vaikka aina olenkin painot­tanut tieto­joh­ta­misen käytän­nöl­li­syyden tärkeyttä, olin nyt itse käytännön haasteen edessä. Huomasin, että ajatteluni oli lähtö­koh­tai­sesti organi­saa­tio­ve­toinen. Jouduin pyöräyt­tämään koko aiemman ymmär­rykseni ja ajatteluni ympäri, fokusoimaan, stili­soimaan ja selkeyt­tämään viestiäni entisestään. Kaikki, jotka ovat joutuneet uudis­tamaan omaa ajatte­luaan tuntevat sen tuskan, kun vanha on romutettava ja edessä on se ”kill your sweet­hearts” (eli vanhojen ajatusten tappa­minen) tehtävä.

Murskat­tuani kaiken vanhan palasiksi, aloin koota sitä uudestaan yhteen. Ensin­näkin tieto­lähteet oli pohdittava – jos ei vielä ole olemassa organi­saa­tioiden sisäistä dataa, mistä ja mitä dataa voi hyödyntää. Tämän jälkeen tuli ratkais­ta­vaksi, kuinka tuota dataa voi hyödyntää käytän­nössä, ja miten se liittyy sosio­nomien käytännön työhön. Kolman­neksi piti pohtia, miten data tulisi käsitellä, jäsentää ja jopa analy­soida, jotta se vastaa sosio­nomien käytän­nöntyön tieto­tar­peisiin. Lopuksi piti pohtia, kuinka tieto viedään itse käytännön työhön.

On hyvin eri asia lähteä luomaan organi­saation tiedolla johta­misen raken­teita tai ohjata johtoa käyttämään analy­tiikkaa hyödyksi (seuraten strate­gioita, tavoit­teita, toimen­pi­teitä jne.) kuin rakentaa tiedon ja datan ymmär­rystä alhaalta ylöspäin.

Olenkin nyt kehit­te­le­mässä ajatusta ”ihmis­läh­töi­sestä tieto­joh­ta­mi­sesta”. Tällä en viittaa siihen, että tieto­joh­ta­mista sovel­letaan mm. työhy­vin­vointiin tai muihin ihmisiin liittyviin johta­misen osa-alueisiin. Nekin (ja niiden kehit­tä­mi­nenkin) ovat keskeisiä, mutta ”ihmis­läh­töi­sellä tieto­joh­ta­mi­sella” viittaan siihen, kuinka se tuodaan osaksi kaikkien osaamista työpai­koilla. Kuinka pystymme välit­tämään tiedon hyödyn­tä­misen tavat ja keinot kaikille siten, että niitä on helppo käyttää arjessa?

Kirjoittaja Tiina Soininen

Tiina työsken­telee tiedolla johta­misen lehtorina Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa sekä osa-aikaisena projek­ti­asian­tun­tijana SoTyDigi-hankkeessa.

SoTyDigi-hankkeen webinaari tiedolla vaikut­ta­minen sosiaali- ja työlli­syys­pal­ve­luissa toteu­tetaan torstaina 2.6.2022 klo 14–16. Webinaari on suunnattu hankkeen kohde­ryh­mälle eli sosiaali- ja työlli­syys­pal­ve­luiden toimi­joille Pohjois-Karja­lassa ja kaikille aiheesta kiinnos­tu­neille. Ilmoit­taudu mukaan projek­ti­pääl­likkö Jaana Kurjelle [email protected]!