Aloitin tiedolla johtamisen lehtori Karelia-AMK:ssa viime joulukuun alussa. Osana SoTyDigi –hanketta lähdimme testaamaan tietojohtamisen opetusta sosionomiopiskelijoille tammikuun 2022 alussa. Näiden kokemusten ja opiskelijapalautteen pohjalta olemme jatkaneet tietojohtamisen osaamisen edistämistä sosiaali- ja työllisyysalalla ja kehittämistä edelleen Karelian jatkuvan oppimisen palveluiden opintokokonaisuudeksi.
Vaikka yksittäisen kurssin näkökulma olikin aluksi haastava eri tavoin, opetuksen lähtökohta oli minulle jo ennen työn vastaanottamista ollut selvä. Tavoitteeni on tehdä tietojohtamisesta jokaisen työntekijän perustaito, eri aloilla. Tiedon, ja erityisesti erilaisen BI tiedon, lisääntyminen organisaatioissa tuo mahdolliseksi myös sen, että organisaatioiden eri tasoille sijoittuva henkilöstö perustyöntekijästä johtoon voi hyödyntää sitä oman työnsä tukena.
Mitä tarkoittaa, että kaikki voivat hyödyntää tietoa omassa työssään? Miten esimerkiksi sosionomit voivat sitä hyödyntää ja toisaalta, mikä heille on hyödyllistä oman työnsä ja ammattitaitonsa kannalta?
Vaikka aina olenkin painottanut tietojohtamisen käytännöllisyyden tärkeyttä, olin nyt itse käytännön haasteen edessä. Huomasin, että ajatteluni oli lähtökohtaisesti organisaatiovetoinen. Jouduin pyöräyttämään koko aiemman ymmärrykseni ja ajatteluni ympäri, fokusoimaan, stilisoimaan ja selkeyttämään viestiäni entisestään. Kaikki, jotka ovat joutuneet uudistamaan omaa ajatteluaan tuntevat sen tuskan, kun vanha on romutettava ja edessä on se ”kill your sweethearts” (eli vanhojen ajatusten tappaminen) tehtävä.
Murskattuani kaiken vanhan palasiksi, aloin koota sitä uudestaan yhteen. Ensinnäkin tietolähteet oli pohdittava – jos ei vielä ole olemassa organisaatioiden sisäistä dataa, mistä ja mitä dataa voi hyödyntää. Tämän jälkeen tuli ratkaistavaksi, kuinka tuota dataa voi hyödyntää käytännössä, ja miten se liittyy sosionomien käytännön työhön. Kolmanneksi piti pohtia, miten data tulisi käsitellä, jäsentää ja jopa analysoida, jotta se vastaa sosionomien käytännöntyön tietotarpeisiin. Lopuksi piti pohtia, kuinka tieto viedään itse käytännön työhön.
On hyvin eri asia lähteä luomaan organisaation tiedolla johtamisen rakenteita tai ohjata johtoa käyttämään analytiikkaa hyödyksi (seuraten strategioita, tavoitteita, toimenpiteitä jne.) kuin rakentaa tiedon ja datan ymmärrystä alhaalta ylöspäin.
Olenkin nyt kehittelemässä ajatusta ”ihmislähtöisestä tietojohtamisesta”. Tällä en viittaa siihen, että tietojohtamista sovelletaan mm. työhyvinvointiin tai muihin ihmisiin liittyviin johtamisen osa-alueisiin. Nekin (ja niiden kehittäminenkin) ovat keskeisiä, mutta ”ihmislähtöisellä tietojohtamisella” viittaan siihen, kuinka se tuodaan osaksi kaikkien osaamista työpaikoilla. Kuinka pystymme välittämään tiedon hyödyntämisen tavat ja keinot kaikille siten, että niitä on helppo käyttää arjessa?
Kirjoittaja Tiina Soininen
Tiina työskentelee tiedolla johtamisen lehtorina Karelia-ammattikorkeakoulussa sekä osa-aikaisena projektiasiantuntijana SoTyDigi-hankkeessa.
SoTyDigi-hankkeen webinaari tiedolla vaikuttaminen sosiaali- ja työllisyyspalveluissa toteutetaan torstaina 2.6.2022 klo 14–16. Webinaari on suunnattu hankkeen kohderyhmälle eli sosiaali- ja työllisyyspalveluiden toimijoille Pohjois-Karjalassa ja kaikille aiheesta kiinnostuneille. Ilmoittaudu mukaan projektipäällikkö Jaana Kurjelle [email protected]!