Etusivu » Tervetuloa SoTyDigi-hankkeen matkaan

Terve­tuloa SoTyDigi-hankkeen matkaan

Tässä blogi­sar­jassa kerromme hankkeen toimin­nasta sosiaali- ja työlli­syys­pal­ve­luiden kentällä Pohjois-Karjalan maakun­nassa. SoTyDigi-hanke on alkanut marras­kuussa 2021, joten matkaa on nyt kulunut muutama kuukausi. Hanke on lähtenyt nopeasti liikkeelle, vaikka korona meitä ajoittain onkin haastanut. Syksyn aikana pääsimme muuta­malle kunta­kier­rok­selle jopa ihan livenä, mikä oli tietysti aikamoista herkkua näin pandemia-aikana.

Meillä on keskiössä sosiaali- ja työlli­syys­pal­ve­luiden asiakkaat, joiden digitaitoja haluamme lisätä. Olemme lähes­tyneet hankkeen keskeistä teemaa palve­lu­muo­toilun menetelmin. Lähdimme raken­tamaan asiakas­ym­mär­rystä sosiaali- ja työlli­syys­pal­ve­luiden asiak­kaiden digio­saa­mi­sesta työnte­ki­jöitä haastat­te­le­malla. Heiltä olemme saaneet arvokasta tietoa siitä, miten asiak­kaiden digitaidot näyttäy­tyvät työnte­ki­jöille ja millaista digitukea asiakkaat tarvit­sevat.

Asiak­kaiden digitai­doissa on laaja skaala; on melko lailla aloit­te­li­joita ja sitten jo hyvinkin taita­vasti digiä käyttäviä. Kuitenkaan automaat­ti­sesti iän perus­teella ei kannata tehdä päätelmiä. Myös nuorilla voi olla digio­saa­misen vajeita, mutta haasteet eivät välttä­mättä ole samoilla osa-alueilla kuin vaikkapa keski-ikäiselle harvak­seltaan tieto­ko­netta käyttä­neellä.

Olemme kartut­taneet ymmär­rystä nykyti­lan­teesta myös selvit­tä­mällä, mitä muualla Suomessa asiasta jo tiedetään tai mitä tutki­mukset asiasta sanovat. Digita­li­saa­tioon liittyviä hankkeita on meneillään runsaasti ympäri Suomea. Erityi­sesti meidän kiinnos­tuksen herätti Tampereen kaupungin ja Tredun hanke nimeltä REACTORI – Digio­sal­li­suutta ja osalli­suutta digillä. He ovat laatineet digitai­tojen kartoi­tus­lo­makkeen digival­men­nukseen osallis­tu­jalle:

https://elomake.tampere.fi/lomakkeet/24476/lomake.html

Tästä Tampereen mallista heräsi meille ajatus, että voisiko jokin vastaava toimia myös Pohjois-Karja­lassa. Voisiko lomake toimia digitai­tojen kartoit­ta­mi­sessa esim. alkuhaas­tat­te­lussa? Voisiko lomakkeen pohjalta asettaa yksilöl­lisiä tavoit­teita kuntout­tavaan työtoi­mintaan? Voisiko kartoi­tus­lomake tuoda lisää tietoa asiakkaan kuntou­tu­mis­polun suunnit­teluun ja edistää työmark­ki­noille pääsyä?

Vaikka tavoit­teena ei olisi lähiai­koina avoimet työmark­kinat, digitai­doista on hyötyä jokaisen meidän arjessa. Voisi sanoa, että digitaidot ovat nykyään välttä­mätön kansa­lais­taito.

Palve­lu­muo­toilun hengessä olemme jatkaneet asiakas­ym­mär­ryksen kartoit­ta­mista sosiaali- ja työlli­syys­pal­ve­luiden asiak­kaiden kanssa. Teimme oman versio Tampereen kartoi­tus­lo­mak­keesta ja testaamme sitä asiak­kaiden kanssa. Suhtau­dumme avoimin mielin asiak­kaiden kokemuksiin ja kehit­tä­mi­seh­do­tuksiin.

SoTyDigi-hanke on siis vielä matkansa alkuvai­heessa, joten kannattaa pysyä kuulolla. Kerromme kuulu­misia säännöl­li­sesti täällä blogissa. Meihin saa olla muutenkin yhtey­dessä. Kollegani sanoin: ”olemme kaikki aika puheliasta porukkaa”. Siispä eikun terve­tuloa rupat­te­lemaan joko linjoille ja ehkä kevään korvalla jo livenäkin!

Kirjoittaja Jaana Kurki

Jaana työsken­telee SoTyDigi-hankkeessa projek­ti­pääl­likkönä.