Tässä blogisarjassa kerromme hankkeen toiminnasta sosiaali- ja työllisyyspalveluiden kentällä Pohjois-Karjalan maakunnassa. SoTyDigi-hanke on alkanut marraskuussa 2021, joten matkaa on nyt kulunut muutama kuukausi. Hanke on lähtenyt nopeasti liikkeelle, vaikka korona meitä ajoittain onkin haastanut. Syksyn aikana pääsimme muutamalle kuntakierrokselle jopa ihan livenä, mikä oli tietysti aikamoista herkkua näin pandemia-aikana.
Meillä on keskiössä sosiaali- ja työllisyyspalveluiden asiakkaat, joiden digitaitoja haluamme lisätä. Olemme lähestyneet hankkeen keskeistä teemaa palvelumuotoilun menetelmin. Lähdimme rakentamaan asiakasymmärrystä sosiaali- ja työllisyyspalveluiden asiakkaiden digiosaamisesta työntekijöitä haastattelemalla. Heiltä olemme saaneet arvokasta tietoa siitä, miten asiakkaiden digitaidot näyttäytyvät työntekijöille ja millaista digitukea asiakkaat tarvitsevat.
Asiakkaiden digitaidoissa on laaja skaala; on melko lailla aloittelijoita ja sitten jo hyvinkin taitavasti digiä käyttäviä. Kuitenkaan automaattisesti iän perusteella ei kannata tehdä päätelmiä. Myös nuorilla voi olla digiosaamisen vajeita, mutta haasteet eivät välttämättä ole samoilla osa-alueilla kuin vaikkapa keski-ikäiselle harvakseltaan tietokonetta käyttäneellä.
Olemme kartuttaneet ymmärrystä nykytilanteesta myös selvittämällä, mitä muualla Suomessa asiasta jo tiedetään tai mitä tutkimukset asiasta sanovat. Digitalisaatioon liittyviä hankkeita on meneillään runsaasti ympäri Suomea. Erityisesti meidän kiinnostuksen herätti Tampereen kaupungin ja Tredun hanke nimeltä REACTORI – Digiosallisuutta ja osallisuutta digillä. He ovat laatineet digitaitojen kartoituslomakkeen digivalmennukseen osallistujalle:
https://elomake.tampere.fi/lomakkeet/24476/lomake.html
Tästä Tampereen mallista heräsi meille ajatus, että voisiko jokin vastaava toimia myös Pohjois-Karjalassa. Voisiko lomake toimia digitaitojen kartoittamisessa esim. alkuhaastattelussa? Voisiko lomakkeen pohjalta asettaa yksilöllisiä tavoitteita kuntouttavaan työtoimintaan? Voisiko kartoituslomake tuoda lisää tietoa asiakkaan kuntoutumispolun suunnitteluun ja edistää työmarkkinoille pääsyä?
Vaikka tavoitteena ei olisi lähiaikoina avoimet työmarkkinat, digitaidoista on hyötyä jokaisen meidän arjessa. Voisi sanoa, että digitaidot ovat nykyään välttämätön kansalaistaito.
Palvelumuotoilun hengessä olemme jatkaneet asiakasymmärryksen kartoittamista sosiaali- ja työllisyyspalveluiden asiakkaiden kanssa. Teimme oman versio Tampereen kartoituslomakkeesta ja testaamme sitä asiakkaiden kanssa. Suhtaudumme avoimin mielin asiakkaiden kokemuksiin ja kehittämisehdotuksiin.
SoTyDigi-hanke on siis vielä matkansa alkuvaiheessa, joten kannattaa pysyä kuulolla. Kerromme kuulumisia säännöllisesti täällä blogissa. Meihin saa olla muutenkin yhteydessä. Kollegani sanoin: ”olemme kaikki aika puheliasta porukkaa”. Siispä eikun tervetuloa rupattelemaan joko linjoille ja ehkä kevään korvalla jo livenäkin!
Kirjoittaja Jaana Kurki
Jaana työskentelee SoTyDigi-hankkeessa projektipäällikkönä.