Etusivu » Uskallatko myöntää, jos et vielä osaa?

Uskal­latko myöntää, jos et vielä osaa?

Kaikkihan osaa käyttää digiä. Puhelimet ovat kasvaneet kiinni käsiimme niin lapsilla kuin aikui­sil­lakin. Työt tapah­tuvat pitkälti näytön äärellä. Monilla aloilla työpäivät istutaan Teamsissa. Vaikka koko päivä ei kului­sikaan toimis­tossa tieko­netta naputtaen, jo muissakin kuin varsi­naisia toimis­to­taitoja edellyt­tä­vissä tehtä­vissä täytyy työaika kuitata sovel­luk­sessa ja esimieskin kyselee lomatoi­veista sähkö­pos­tilla. Voiko nykymuo­toi­sessa digiyh­teis­kun­nassa kuitenkaan myöntää, jos ei heti osaa jotakin uutta ohjel­mistoa tai laitetta käyttää?

Ennen oli kaikki paremmin tai ainakin eri tavalla. 80-luvun lopussa ei ollut mikään ihme, ettei silloin vajaa nelikymp­pinen äitini osannut käyttää kodin uutta VHS-nauhuria. Aina, kun oli tarve jotakin tv-ohjelmaa nauhoittaa, hän pyysi apua meiltä lapsilta. Hänen olisi täytynyt painaa kahta nappia, virta ja nauhoitus. Tokihan nappu­loiden toiminnot olivat lyhen­netty vaikein englan­nin­kie­lisin termein, mutta muuten kyse ei ollut mistään erityis­osaa­mi­sesta. Näin jälki­käteen ajateltuna toden­nä­köi­sesti äitini olisi osannut tai olisi ainakin pystynyt oppimaan. Luulen, ettei hän yksin­ker­tai­sesti halunnut opetella, syystä tai toisesta, tuon ihmeel­lisen laitteen käyttöä. Joskin vuosia myöhemmin hän lopulta oppi nauhoit­ta­misen tarpeel­lisen taidon. Ehkä pakosta, jos teinejä ei enää kotona juuri näkynyt.

Äidilläni ei siis ollut mitään ongelmaa myöntää, ettei osaa käyttää sen ajan modernia uutta tulokasta suoma­laisten olohuo­neissa. Tänä päivänä tilanne kuulostaa jopa hassulta. Miten joku ei voi osata? Putoat autta­mat­to­masti kehityksen kelkasta, jos et osaa käyttää uusimpia arjen apuvä­li­neitä, olipa kyse verkko­pank­ki­tun­nuk­sista tai WhatsAppin käytöstä.

Se on selvää, että joillekin ikäih­mi­sille digiyh­teis­kunnan perus­vä­li­neiden kuten verkko­pankin tai älypu­he­limen käyttö ei ole vielä arkipäivää. Joskin on muistettava, että ikäih­misten joukossa on koko ajan enemmän jopa ysikymp­pisiä taitu­reita, jotka suveree­nisti hoitavat arkiasiansa tieto­koneen tai älypu­he­limen kautta. Digio­saa­minen ei ole siis pelkästään iästä kiinni. Mutta miten taval­lista on, että vuonna 2022 nelikymp­pinen perhee­näiti ei osaisi käyttää Netflixiä tai tilata VR:n sovel­luk­sesta junalippuja?

Tänä päivänä me automaat­ti­sesti oletamme, että kaikki osaavat. Tai korkeintaan ikäih­miset eivät osaa, mikä sekin yleisenä oletuksena on väärä. Tosiasia on, että kaikissa ikäryh­missä on ihmisiä, jotka eivät läheskään aina osaa hyödyntää digiä arjessa. Junalip­pujen tilaa­minen voi kokemat­to­malle olla vaikeaa varsinkin, jos sovellus on edellisen käyttö­kerran jälkeen päivit­tynyt sekä visuaa­linen ilme ja muutama painike ovat muuttuneet. Mutta uskal­lammeko me digiajan ihmiset myöntää tarvit­se­vamme apua, kuten VHS-nauhurin käyttöä opetteleva äitini aikoinaan teki?

Ajan henkeen ei välttä­mättä kuulu, että ainakaan työpaikan käytä­villä huutelisi, että en osaa tai en jaksa opetella taas uutta ohjel­mistoa. Kehtaatko sinä myöntää, jos et viimei­sintä ”MiroJamboardForms”-ratkaisua osaa vielä käyttää? Tilanne voi olla vielä hanka­lampi, jos olet kokonaan työelämän ulkopuo­lella tai ollut kenties jo pidempään. Työelä­mässä mukana roikkuessa yleensä viimei­sim­mätkin digin muoti­vir­taukset osuvat kohdalle jossain vaiheessa. Vaikeam­matkin ohjel­mistot taittuvat pian myös digiä vähän kauempaa katse­levan työnte­kijän käsissä. Mutta miltä tilanne näyttää työelämän ulkopuo­lella olevan henkilön näkökul­masta? Nykypäivän työelämään pääsyn ehtona alkaa olla, että pitäisi osata käyttää tieto­tek­niikkaa jo melko sujuvasti. Täytyisi osata asioida verkossa jousta­vasti, pyöri­tellä sähkö­postin liitteitä näppä­rästi ja osallistua työhaas­tat­teluun sujuvasti etänä.

Uskal­taako työttömänä oleva jo ennes­täänkin haasta­vassa tilan­teessa oleva aina myöntää, jos nämä perus­di­gi­taidot ei sujukaan niin hyvin kuin yleinen oletus on? Jos digitai­tojen vajeen pystyy tunnus­tamaan ensin edes itselleen, asettaa itsensä alttiiksi. Mistä saan apua, kun sitä tarvitsen? Entä jos en opi, vaikka kuinka haluaisin? Pärjäänkö työelä­mässä, jos en digiä hallitse?

Työelä­mässä ollessa digituki löytyy aina helposti Helpdes­kistä. Mutta vapaa-ajalla tätä työsuhde-etua ei automaat­ti­sesti ole tai puhumat­takaan, jos olet kokonaan työelämän ulkopuo­lella. Siksi digituen kehit­tä­minen osaksi kuntien ja hyvin­voin­tia­lueiden raken­teita on erityisen tärkeää, jotta jokainen saa digipulmiin apua silloin, kun tunnistaa haasteita ja saa myös sanottua ääneen, että nyt minä en osaa.

Itse olen oppinut, että aina kannattaa reippaasti myöntää, jos jotakin ei hallitse. Digituki löytyy usein yllät­tävän läheltä. Saattaa käydä niin, että kollega sanoo: ”Se Forms on tosi toimiva. Kannattaa kokeilla. Kerron sulle pari vinkkiä, mitä kannattaa huomioida”. Ja pian huomaatkin käyttäväsi sujuvasti taas yhtä uutta ohjelmaa.

Niin ja myös äitini on löytänyt digituen läheltä. Hän opettelee nykyään älypu­he­limen käyttöä tyttäreni kanssa. Hän uskaltaa edelleen myöntää, ettei vielä osaa, mutta nykyään hän haluaa oppia käyttämään uusia digivä­li­neitä, myös ihan itsenäi­sesti. Eli kyllä, aina kannattaa myöntää, jos ei osaa. Silloin on mahdol­lista ihmetellä yhdessä ja päästä oppimaan uusia asioita.

Kirjoittaja Jaana Kurki

Jaana työsken­telee SoTyDigi-hankkeessa projek­ti­pääl­likkönä