Etusivu » Etänä toteutettavaa kuntouttavaa työtoimintaa kehittämässä – Etävalmennus haastaa toteuttajiansa

Etänä toteu­tet­tavaa kuntout­tavaa työtoi­mintaa kehit­tä­mässä — Etäval­mennus haastaa toteut­ta­jiansa

Olemme kaksi sosio­no­mio­pis­ke­lijaa Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lusta ja teimme kehit­tä­mistyön harjoit­telun kuntout­ta­vassa työtoi­min­nassa Joensuun Taita­molla palve­lu­muo­toilun periaat­teita hyödyntäen. Osana kehit­tä­mis­työtä teimme raportin etäval­men­nuksen nykyti­lasta sekä työka­lu­pakin etäval­men­nustyön tueksi. Raporttiin keräsimme kokemuksia etänä toteu­tet­tavaan kuntout­tavaan työtoi­mintaan osallis­tu­neilta valmen­tau­tu­jilta Webropol-kyselyn avulla. Taita­mossa työsken­te­le­viltä työval­men­ta­jilta saimme tietoa teema­haas­tat­telun keinoin.

Kevään 2020 korona­pan­demia johti koko yhteis­kuntaa kosket­tavaan digiloikkaan. Tapaamis- ja kokoon­tu­mis­ra­joi­tukset johtivat monen asian digita­li­soi­tu­miseen. Muutos tapahtui nopeasti eikä siihen ollut paljoa aikaa. Kuitenkin etävas­taan­ot­tojen suosio erityyp­pi­sissä sosiaali- ja tervey­salan palve­luissa on tullut jäädäkseen. (Lankinen 2020.) Sosiaali- ja tervey­den­huol­lossa sähköisten ratkai­sujen avulla voidaan tarjota uuden­laisia palve­luita, joita voi käyttää asuin­pai­kasta ja palve­lu­nan­ta­jasta riippu­matta. Sähköisten palve­luiden avulla voidaan parantaa ihmisten mahdol­li­suuksia huolehtia omasta hyvin­voin­nistaan ja tervey­den­ti­lastaan. Esimer­kiksi kuntou­tuksen kentällä erityyp­pisten sovel­lusten ja laitteiden käyttö on yleis­tynyt. Etäkun­toutus on toimintaa, jolla on alku, loppu sekä selkeä tavoite ja jota ammat­ti­lainen ohjaa ja seuraa. (Salminen, Hiekkala & Stenberg 2016, 6.)

Joensuun Taita­molla etämuo­toinen kuntouttava työtoi­minta eli etäval­mennus on ollut toimin­nassa vuodesta 2020 alkaen. Etäval­mennus on muuttanut muotoaan aloit­ta­mis­het­kestä nykypäivään. Alussa etäval­men­nuksen tehtävät jaettiin sähkö­pos­titse valmen­tau­tu­jille. Tämän päivän etäval­men­nuk­sessa hyödyn­netään täysin etänä toteu­tet­tavan valmen­nuksen lisäksi hybri­di­to­teu­tusta sekä erilaisia tehtäviä ja sähköisiä alustoja aiempaa monipuo­li­semmin.

Etäval­men­nusta toteut­tavien työval­men­tajien mukaan etäval­mennus on mahdol­lis­tanut tehok­kaasti lähitoi­mintana järjes­tetyn kuntout­tavan työtoi­minnan ryhmä­ko­kojen pienen­tä­misen, mikä helpotti korona-ajan kokoon­tu­mis­ra­joi­tuksien noudat­ta­mista. Työval­men­tajien mielestä pienet ryhmäkoot etäval­men­nuk­sessa mahdol­lis­tavat jokaisen valmen­tau­tujan yksilöl­lisen huomioi­misen paremmin. Taitamon etäval­men­nuk­sessa hyödyn­netään useita sähköisiä alustoja, kuten Teamsia, Class­roomia ja Discordia. Nämä alustat on koettu toimi­vaksi, sillä ne ovat usein valmen­tau­tu­jille entuu­destaan tuttuja. Etäval­men­nuk­sessa pyritään huomioimaan jokaisen valmen­tau­tujan yksilöl­lisyys, tavoitteet ja mielen­kiinnon kohteet etäteh­tä­vissä. Työval­men­tajien haastat­te­luista ilmeni, että etäteh­täviä on eri aiheisiin liittyen ja niitä on mahdol­lista toteuttaa eri tavoin. Tehtävien tekemiseen voi pyytää tukea ja neuvoa eri kanavien kautta.

Haastee­tonta etäval­men­nuksen toteut­ta­minen ei kuitenkaan ole ollut. Työval­men­tajien mukaan vuoro­vai­kutus koetaan haasteel­lisena etäval­men­nuk­sessa. Vuoro­vai­ku­tuksen haasteel­li­suuteen liittyy se, ettei valmen­tau­tujaa näe eikä heihin saada välttä­mättä aina yhteyttä. Vuoro­vai­kutus onkin vähäistä ja se toteutuu pääosin työval­men­tajan ja valmen­tau­tujan välillä. Etenkin valmen­tau­tujien keski­näinen vuoro­vai­kutus on vähäistä ja se tapahtuu lähinnä kirjoi­te­tussa muodossa chatin välityk­sellä. Työval­men­tajat ovat pyrkineet
luomaan keskus­telua esimer­kiksi esittä­mällä kysymyksiä, mutta valmen­tau­tujat eivät aina lähde mukaan yhteiseen keskus­teluun. Työval­men­tajat toivatkin ilmi kaipaa­vansa enemmän vuoro­vai­ku­tusta ja välineitä sen edistä­miseen. Guttormin ym. (2017) mukaan vuoro­vai­kutus onkin yksi ohjauksen keskei­sim­mistä käsit­teistä. Verkko-ohjauk­sessa osapuolten vuoro­vai­ku­tuk­sessa viestin­näl­liset vihjeet ovat erilaisia kuin kasvokkain kohdat­taessa. Verkko­ym­pä­ris­tössä toteu­tet­ta­vassa ohjauk­sessa on myös usein enemmän ennak­ko­val­mis­tau­tu­mista, suunnit­telua ja sopimista kuin kasvokkain tapah­tu­vassa ohjauk­sessa. (Guttorm, Mäenpää, Peltonen & Ylönen 43–44, 2017.) Etäval­men­nukseen olisi hyvä saada lisää välineitä siihen, kuinka valmen­tautuja saadaan osallis­tumaan vuoro­vai­ku­tukseen mutta sen lisäksi kokemaan tulevansa kuulluksi ja nähdyksi myös etäyh­teyk­sissä. Kuntout­tavan työtoi­minnan asiak­kailla voi olla haasteita vuoro­vai­ku­tuk­sessa ja sosiaa­liset kontaktit saattavat olla muutenkin vähäisiä, ja tämän takia olisikin hyvä edistää vuoro­vai­ku­tuksen synty­mistä etäval­men­nuk­sessa.

Myös palautteen antaminen valmen­tau­tu­jille koettiin haasteel­li­seksi eikä sitä anneta säännöl­li­sesti etäval­men­nuk­sessa. Syynä tähän on se, ettei esimer­kiksi luoviin tuotoksiin ja projek­teihin koettu voivan antaa palau­tetta tuotosten henki­lö­koh­tai­suuden ja yksilöl­lisen näkemyksen vuoksi. Palautteen anto koettiin myös haasta­vaksi, etenkin jos ei ole osaamista aiheesta, jota tuotos käsit­telee. Etenkin myönteisen palautteen antaminen olisi kuitenkin tärkeää, sillä Vänskän ym. (2014) mukaan myönteinen palaute ruokkii valmen­tau­tujan motivaa­tiota, toiveik­kuutta ja auttaa pääsemään kohti henki­lö­koh­taisia tavoit­teita (Vänskä, Laitinen-Väänänen, Kettunen & Mäkelä 2014, 80). Olisikin tärkeää antaa palau­tetta myös valmen­tau­tujan toimintaan liittyen, ei pelkästään hänen tekemiinsä tehtäviin ja tuotoksiin.

Valmen­tajat toivat myös ilmi tarpeensa kuulla, kuinka muut valmen­tajat toteut­tavat etäval­men­nusta. Tähän tarpeeseen voisi järjestää valmen­ta­jille yhteisen tapaa­misen, jossa voisi jakaa kokemuksia, hyväksi havaittuja käytän­teitä ja ideoita tehtävän suunnit­telua varten. Joillakin valmen­ta­jilla on toisinaan ilmennyt vaikeuksia keksiä uusia ideoita tehtäviä varten. Verkkopaja voisi toimia ratkaisuna tähän, sillä tehtäviä voisi ideoida yhdessä ja näin myös hyödyntää toisten osaamista. Valmen­tajien yhteinen tehtävien ideointi ja suunnittelu voisi tuottaa uuden­laisia ja monipuo­li­sempia tehtäviä. Tämä vastaisi myös valmen­tau­tujien toiveeseen monipuo­li­sem­mista tehtä­vistä ja tehtävien toteut­ta­mis­ta­voista.

Teimme osana harjoit­te­lumme etäval­men­nukseen suunnatun työka­lu­pakin, joka sisältää muun muassa teoria­tietoa ohjauksen periaat­teista ja tarjoaa vinkkejä asiakkaan voima­va­rojen ja toimi­juuden tukemiseen. Lisäksi työka­lu­pa­kissa on materi­aa­li­pankki, jossa on jaettu materi­aalia ja tehtäviä eri toimin­ta­kyvyn osa-alueiden mukaan. Etäval­men­nuksen toteut­ta­minen on haastava tehtävä sen toteut­ta­jille, koska siinä on monia huomioi­tavia elementtejä ohjaustyön lisäksi. Etänä tapah­tu­vassa vuoro­vai­ku­tus­ti­lan­teessa ei voi reagoida yhtä sujuvasti kuin kasvokkain tapah­tu­vassa ohjauk­sessa. Tästä syystä olisikin tärkeää saada tukea ja koulu­tusta aiheeseen liittyen. Ohjaa­jalla täytyy olla hallussa niin digitaidot kuin ohjaajan kyvyt innostaa, motivoida ja osallistaa ohjat­ta­viansa vuoro­vai­ku­tus­ti­lan­teessa.

Seuraa­vassa blogi­pos­tauk­sessa tuomme ilmi asiak­kaiden näkökulmaa kuntout­tavan työtoi­minnan etäval­men­nuk­sesta.

Kirjoit­tajat Roosa Rokkonen ja Krista Turunen

Roosa ja Krista ovat Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulun sosio­no­mio­pis­ke­li­joita, joiden kanssa olemme tehneet opiske­li­jayh­teis­työtä SoTyDigi-hankkeessa

Lähteet:


Guttorm, T. Mäenpää, K., Peltonen, S. & Ylönen, H. 2017. Vuoro­vai­kutus, läsnäolo ja eettiset pelisäännöt. Teoksessa Guttorm, T., Hakka­rainen, T., Koleh­mainen, A., Mäenpää, K., Peltola, S. & Ylönen, H. (toim.). Verkko-ohjaaja. Opas ohjaukseen sekä tieto- ja neuvon­ta­työhön verkossa. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/135733/ePooki%2038_2017.pdf? sequence=1&isAllowed=y. 42–57.


Lankinen, K. 2020. SOSTE. Digiloikka pysyväksi. https://www.soste.fi/kansalaisyhteiskunta/digiloikka-pysyvaksi/. 20.5.2022.
Salminen, A‑L., Hiekkala, S. & Stenberg, J‑H. 2016. Tiivis­telmä. Teoksessa Salminen, A‑L., Hiekkala, S. & Stenberg, J‑H. (toim.). Etäkun­toutus. Tampere: Juvenes Print Oy. 5–6.


Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2014. Onnis­tuuko ohjaus? Sosiaali- ja tervey­salan ohjaus­työssä kehit­ty­minen. Helsinki: Edita.