Etusivu » Pohjoismainen työvoimapalvelumalli (POMA) uudistaa työnhakupalveluja – mitä se voi tarkoittaa asiakkaiden näkökulmasta?

Pohjois­mainen työvoi­ma­pal­ve­lu­malli (POMA) uudistaa työnha­ku­pal­veluja — mitä se voi tarkoittaa asiak­kaiden näkökul­masta?

Pohjois­mainen työvoi­ma­pal­ve­lu­malli eli kutsu­ma­ni­meltään POMA tulee voimaan touko­kuussa 2022. Uudella mallilla tavoi­tellaan parempaa työlli­syy­sas­tetta, laaduk­kaampia työlli­syys­pal­veluja sekä työnha­ki­joiden tarpeisiin paremmin kohden­tuvia palveluja. Työnhaussa painottuu entistä enemmän työnha­kijan omatoi­misuus, mutta toisaalta työnhakuun voi saada aiempaa enemmän yksilöl­listä tukea. Tuki painottuu eritoten työttö­myyden alkuvai­heeseen, joka tukee nopeampaa uudelleen työllis­ty­mistä. (Työ- ja elinkei­no­mi­nis­teriö 2022.)

Työnha­kijan näkökul­masta omatoi­misuus konkre­ti­soituu tiiviimpänä työnhakuna. Työnha­kijan on haettava neljää työmah­dol­li­suutta kuukau­dessa, jotta oikeus työttö­myys­turvaan säilyy. Lähtö­koh­tai­sesti työnhakija valitsee itse, mitä töitä hakee ja raportoi näistä TE-toimistoa tai kuntaa. Haettavien paikkojen määrässä voidaan joustaa, mikäli katsotaan, ettei neljän työpaikan hakeminen ole mahdol­lista. Rapor­toi­misen eli hakemusten edelly­tetään pääsään­töi­sesti sujuvan verkko­vä­lit­tei­sesti. (Työ- ja elinkei­no­mi­nis­teriö 2022.)

Pohjois-Karja­lassa Pohjois­maisen mallin on kohtaa­massa 9 494 työtöntä työnha­kijaa, joka on 13,3 % työvoi­masta (ELY työlli­syys­katsaus 2/2022). Heistä suurin osa hyötyy uudesta mallista ja sen tarjoa­masta varhai­sem­masta ja tiiviim­mästä työnhaun tuesta. Työttömien työnha­ki­joiden ryhmä on kuitenkin hyvin hetero­gee­ninen. Vaikeimmin työllis­tyviä ovat pitkä­ai­kais­työt­tömät, joita maakun­nas­samme oli viimei­simmän työlli­syys­kat­sauksen mukaan 3 661 henkilöä. Määrä on vähen­tynyt 1 % aiempaan vuoteen verrattuna. (ELY työlli­syys­katsaus. 2/2022.)

Mitä omatoi­misuus ja aktii­visuus työmah­dol­li­suuksien hakemi­sessa ja digitaa­li­suu­dessa heidän kohdallaan tarkoittaa? Vaikka mallissa koros­tetaan tiiviimpää yksilöl­listä tukea, kohdis­tuuko se työttö­myyden alkuvai­heeseen vai työttö­myyden kaikkiin vaiheisiin painottaen eritoten työnhaun hallintaa digilait­teiden sekä digioh­jelmien ja ‑palve­lujen näkökul­masta?

Työnha­ki­joilta edelly­tetään tiettyä kyvyk­kyyttä digitaa­listen palve­lujen käyttöön. Työnha­kijan on osattava etsiä verkosta työpaikkoja ja jättää usein organi­saa­tioiden omiin rekry­toin­ti­pal­ve­luihin työpaik­ka­ha­ke­muksia. Ja tämä puolestaan edellyttää sitä, että työnha­ki­jalla on osaamista käyttää tieto­ko­netta, hallita erilaisia ohjelmia ja palveluja sekä ymmärtää tieto­turva-asioita. Omaa tieto­ko­netta ei välttä­mättä tarvita, sillä yleisiä tieto­ko­neita löytyy esimer­kiksi maakunnan kirjas­toista. Kuinka moni Pohjois-Karjalan 3 726 pitkä­ai­kais­työt­tö­mästä pystyy suoriu­tumaan näistä vaateista omatoi­mi­sesti tai hieman tukien? Kuinka moni tarvitsee vierelleen tukijan, joka auttaa häntä tieto­koneen käynnis­tä­mi­sestä ja työpaik­kojen etsimi­sestä alkaen työha­ke­musten jättöön saakka? Miten pitkä­ai­kais­työt­tömät ovat valmiita vastaa­not­tamaan Pohjois­maista mallia?

Digitaa­li­suuden läpilei­ka­tessa työnhaun kaikki vaiheet, on tarve kehittää työnha­ki­joille annet­tavaa ohjausta ja yksilöl­listä tukea paran­tamaan mahdol­li­suuksia omatoi­miseen työnhakuun. Kuinka työnha­ku­pro­ses­sissa voidaan huomioida työnha­ki­joiden erilaiset digitaidot ja suunnata tukea juuri niihin eri digitai­to­va­jeisiin, joihin työnha­ki­joilla kulloinkin on ajankoh­taista tarvetta? Kuuluuko tuen antaminen osaksi POMA-mallin yksilöl­listä tukea?

SoTyDigi ‑hanke on käynnis­tä­mässä maakunnan sosiaali- ja työlli­syys­pal­ve­lujen toimi­joille palve­lu­muo­toi­lu­val­men­nusta, jossa lähdetään hakemaan asiakas­läh­töisiä ratkaisuja mm. digituen kehit­tä­mi­seksi.

Kirjoittaja Katja Sorjonen

Katja työsken­telee Kareliassa sosiaa­lialan koulu­tuksen lehtorina ja SoTyDigi ‑hankkeessa osa-aikaisena projek­ti­asian­tun­tijana

Lähteet

Elinkeino‑, liikenne- ja ympäris­tö­keskus. Pohjois-Karjala — Työlli­syys­katsaus. Helmikuu 2022. Työlli­syys­katsaus Helmikuu 2022 (ely-keskus.fi). 20.4.2022

Työ- ja elinkei­no­mi­nis­teriö 2022. Kysymyksiä ja vastauksia pohjois­mai­sesta työvoi­ma­pal­ve­lu­mal­lista. https://tem.fi/usein-kysyttyja-kysymyksia-pohjoismaisesta-tyovoimapalvelumallista. 16.4.2022